среда, 18 марта 2020 г.

ОСНОВИ КУЛЬТУРИ І ТЕХНІКИ МОВЛЕННЯ

До відома студентів 4-го курсу  ПО!

Надсилаю вам методичні рекомендації для опрацювання окремих тем з курсу "Основи культури і техніки мовлення". Зміст цих тем для вас частково відомий і має дотичні теми до курсу "Українська мова за професійним спрямуванням"! Опрацьовувати їх слід в окремому зошиті у такому вигляді, як вам запропоновано, однак розліновку робити  не треба. Зразок підпису у вас є.  Для роботи над кожною темою наявний короткий коментар. Серед пропонованих дидактичних вправ можна обмежитись найбільш доцільними для професійної діяльності (обрати 3-4 вправи). Всі невідомі питання  - звязок по вайберу і на електронну пошту.


Запропонований робочий зошит укладено відповідно до робочої програми курсу «Основи культури і техніки мовлення» і призначений як для індивідуальної, так і групової роботи.
Рекомендовано для студентів денної та заочної форм навчання для закріплення теоретичних та практичних відомостей з удосконалення професійної підготовки майбутнього вчителя.
Розділи робочого зошита відповідають логіці побудови курсу та мають відповідну тематику.
Структура робочого зошита обумовлена змістом навчального предмета та специфікою його засвоєння, вихідним рівнем готовності студентів до формування мовно-мовленнєвої компетенції, умовами навчання, творчим підходом до викладання основ культури і техніки мовлення.
Перший блок завдань відноситься до актуалізації опорних знань і є т.зв. мобілізуючим початком. Він містить запитання і завдання, які дозволяють відновити в пам’яті раніше засвоєні знання, необхідні для подальшого усвідомлення і запам’ятовування матеріалу. Цей блок дозволяє студентам сконцентруватися на темі та підвищити  інтерес до її засвоєння. Деякі питання потребують вербалізації викладу.
Другий блок становить сконструйований конспект, який відображає зміст виучуваного матеріалу – своєрідний трафарет лекції, який містить «німі» конструкти: схеми, таблиці, «пусті кадри», які можна заповнювати навіть під час лекції. Всі вони або доповнюють або замінюють текстову частину, допомагаючи таким чином сфокусувати увагу на предметі викладу чи його засвоєнні та підвищити ефективність сприйняття.
Третій блок – система дидактичних завдань, яка поліпшує і систематизує самопідготовку студента, сприяє відпрацюванню аналітичних умінь, умінь класифікувати та порівнювати. Тут же знаходяться тренувальні вправи, які сприяють вдосконаленню професійної культури спілкування.
Добір запитань здійснено так, що їх можна виконуватися диференційовано. Вони спрямовані на формування вмінь і навичок класифікувати дидактичні вправи, давати їх методичну оцінку, визначати їх функції у продуктивній мовленнєвій діяльності, поліпшувати власні зв’язні висловлювання, усувати допущені помилки та недоліки. 

Тема 1. Сучасна літературна мова. Мовні норми.

І. Контрольні питання, що орієнтують на послідовне опрацювання теоретичного матеріалу й рівень його засвоєння

1. Мова та мовлення в житті людини.
2. Природа і функції мови.
3. Види мовленнєвої діяльності.
4. Поняття національної та літературної мови. Найістотніші ознаки
літературної мови.
5. Форми існування мови та мовлення.
6. Усна та писемна форми літературної мови.
7. Норми української літературної мови.

ІІ. Сконструйований конспект
1.     Позначте спільні і відмінні ознаки мови і мовлення
Мова
Мовлення

















2.     Заповніть таблицю «Функції мови»





















3.     Види мовленнєвої діяльності:
_______________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
4.     Визначте поняття  «Мова літературна» «Мова національна»

Мова літературна



Мова національна




5.     Форми існування мови та мовлення та їх характеристика










6.     Створіть ментальну карту «Норми української літературної мови» за допомогою фігур і фігурних знаків. Скористайтесь відомим вам матеріалом з курсу «Українська мова за професійним спрямуванням»
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Блок 3. Система дидактичних завдань для самопідготовки.
1.     Дайте відповідь на питання:
-         В чому полягає значення мови і мовлення в житті людини?
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2.      Поясніть (усно), як ви розумієте значення поданих висловів?
-         Доля української мови - то є водночас і доля української держави й нації (Ігор Лосєв).
-         Скільки української мовної території, стільки й української державності (Іван Заєць).
-         Людина, котра знає українські слова, ще не знає мови (Ольга Яремко).
-         Мова - це кров, що оббігає тіло нації. Виточи кров - умре нація (Юліан Дзерович).
-         Нації вмирають не від інфаркту, спочатку в них відбирають мову (Ліна Костенко).
3.     Напишіть твір, обравши за тему один із висловів.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

4.     Складіть лінгвістичну казку, де витлумачується поняття «Мова і мовлення»
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

5.     Яке значення має виучувана тема щодо формування готовності до професійної діяльності педагога?
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

6.      Як взаємозв’язані курси «Основи культури і техніки мовлення»  і «Сучасна українська літературна мова»? «Українська мова за професійним спрямуванням»?
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

7.     Чим зумовлена необхідність засвоєння знань з даної теми?
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

8.     Створіть анотацію до статті Симоненко Т. Формування національно мовної особистості (Дивослово. 2002. №1. С.30-40).
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

9.     Виконайте наступні завдання
1.      Розставте наголос у запропонованих словах.
Вимова, запитання, завдання, загадка, вірші, новий, нести, пишу, везла, листи, заголовок, діалог, випадок, вимога, довести, лапки, корисний, різновид, п`ятдесяти, одинадцять, ненавидіти, привезли, довести, донести, заочі, напровесні, старанний, наспіх, насухо, неабиякий, добридень, подруга, приятелька, новий, помилка, несемо, вела, кілометр, каталог, перука, філірувати, манікюр, клієнт, зачісувати.
- Як перевірити, якщо є сумнів, наголошування слів та їхніх форм ?
2.      Уведіть подані слова у речення попарно.
Нікого (немає кого) – нікого (жодної людини).
Заклад (установа) – заклад (парі).
Вигода(користь) – вигода (зручність).
Замок (на дверях) – замок (споруда).
Атлас (зібрання карт) – атлас (блискуча тканина).
3.      Поясніть значення слів – паронімів.
Афект (нервове збудження) – ефект (результат, наслідок, сильне враження).
Талан (доля, щастя, удача)  – талант (обдаровання).
Адрес (вітальний лист)  – адреса (місце проживання).
Група (сукупність осіб) – трупа (колектив артистів театру або цирку).
Кампанія (сукупність заходів для здійснення важливих завдань) – компанія (група осіб, товариство).
Сердечний (щирий) – сердешний(бідолашний).
Вдача (характер) – удача (везіння).
Статус (правове становище) – статут (зведення правил, положень, що визначають завдання організації).
Посмішка (іронія, насмішка) – усмішка (вираження радості, задоволення).
Чудесний (прекрасний) – чудний (дивний, смішний).
Допускати (дозволяти комусь брати участь у чомусь) – припускати (вважати за ймовірне).
Авторитарний (владний) – авторитетний (який користується авторитетом).
4.     До слова–кальки доберіть слово–норму.
Норма
калька
Постачальник
Поставщик
Триденний
Трьохденний
Брати участь
Виписка з протоколу
Брати до уваги
Приймати участь
Співпадати
Збігатися
Витяг з протоколу      

Підписуватися на газети
Передплачувати
Приймати до уваги

5.     Підберіть до слова-суржика слово–норму.
Суржик
норма
Прачечна
  Вечірка
Вечоринка
Пральня
Парик       
Останній
Послідній
Перука
Слідуючий
Образитися
Обідитися 
Наступний
Столова
Їдальня

6.      Знайдіть помилку у словосполученні. Визначте тип помилки.
Терміново подзвонити (терміново зателефонувати)
Завдати удару (нанести удар)
Приймати участь (брати участь )
Дав вірну відповідь (дав правильну відповідь)
Перевертати сторінки (перегортати сторінки)
Давати запитання (ставити запитання)
Піднести квіти ( вручити квіти )
Виключна роль (виняткова роль)
Багато статтів (багато статей)
Відігравати значення (відігравати роль)
Оформляти підписку (оформляти передплату)
Підвищувати кількість (збільшувати кількість)
8. Прочитайте скоромовки, правильно вимовляючи звуки.
1. Хитру сороку спіймати морока. 2. Ворона проворонила вороненя. 3. Ґедзик ґвалт гукає ґаву, кличе ґаву на галяву.4. Ґава виглянула з ґанку, гукає ґедзя на галявку. 5. Щедрик, щедрик, щедрівочка, щедрим людям щирі словечка. 6. Бджілка з джмеликом дзижчать, дитинчат дзижчати вчать. 7. Кружляло, дзижчало, петляло, пищало. Летіло, дзвеніло, гуділо, бриніло. 8. Сіло, вмостилось. Трісь! Десь поділось.
Тема 2. Стильова диференціація сучасної української літературної мови.

І. Контрольні питання, що орієнтують на послідовне опрацювання теоретичного матеріалу й рівень його засвоєння

1. Поняття «стиль мовлення».
2. Характеристика основних функціональних стилів сучасної української
літературної мови:
а) розмовний стиль;
б) художній стиль;
в) науковий стиль;
г) офіційно-діловий стиль;
ґ) публіцистичний стиль;
д) епістолярний і конфесійний стилі.
3. Поняття індивідуального стилю мовлення

Блок 2. Сконструйований конспект

1.     Стиль мовлення – це
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2.     Занесіть до таблиці основні характерні особливості кожного зі стилів:

Стиль мовлення
Ознаки, властиві даному стилю
розмовний стиль;



б) художній стиль;





в) науковий стиль;



г) офіційно-діловий стиль;




3.     Індивідуальний стиль мовлення та його особливості:
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Блок 3. Система дидактичних завдань для самопідготовки.
1.                     Ознайомившись із матеріалами «Національної доктрини розвитку освіти в Україні у ХХІ столітті», скажіть, у чому полягає значення функціонально-стилістичного підходу в засвоєнні знань з рідної мови на різних етапах мовної освіти.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

2.           Назвіть шляхи подолання діалектизмів, жаргонізмів та росіянізмів у власному мовленні
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

3.     Обравши одне з шведських прислів’їв, напишіть твір-мініатюру.
Поганих слів немає – є тільки погані думки, висловлені ними. 2. Краще пучка розуму, ніж віз науки. 3. Учені дурні - найдурніші. 4. Хто будує собі дім чужою кривдою, той збирає каміння на власну могилу. 5. Хто сипле тільки гарні слова, сипле їх порожньою ложкою (Шведські прислів’я та приказки).
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

4.           Познайомтесь з тлумачним словником, словниками синонімів антонімів, фразеологізмів, іншомовних слів. Запишіть анотації до них.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

5.                Якими засобами наочності ви користуєтесь для збагачення свого професійного мовлення?
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

6.           Розробіть кілька словникових вправ, дайте методичні коментарі щодо їх використання у різних стилях мовлення.
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Тема 3. Основні комунікативні ознаки культури мовлення.
І. Контрольні питання, що орієнтують на послідовне опрацювання теоретичного матеріалу й рівень його засвоєння

1. Класифікація комунікативних ознак культури мовлення.
2. Правильність мовлення.
3. Змістовність мовлення.
4. Чистота мовлення.
5. Логічність і послідовність мовлення.
6. Виразність і образність мовлення.
7. Точність мовлення.
8. Багатство мовлення.
9. Доречність мовлення.
10. Шляхи досягнення високої культури мовлення.

Блок 2. Сконструйований конспект

1.     Складіть ментальну карту, користуючись текстом лекції
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Блок 3. Система дидактичних завдань для самопідготовки.
1.     Прочитайте уривки текстів. Визначте інтонацію під час читання. Перекажіть, дотримуючись вимог комунікації.
1) До гнучкої верби споконвіку в Україні ставляться з повагою. Про тиху, скромну вербу народ склав багато пісень. З минулих століть до нас дійшли пісні, в яких вона оспівується: «Ой там, у степу, при дорозі», «Ой вербиченько, біле личенько», «Ой у полі верба».
2) Упродовж багатьох років живе в народі пісня “Стоїть гора високая”. Слова до цієї пісні написав талановитий український письменник Леонід Глібов (портрет Л.Глібова). Мелодію придумав народ. А однією з виконавиць була Квітка Цісик (портрет Квітки Цісик).
3) Леонід Глібов – улюблений письменник українського народу. Його перу належить понад сто байок. Вірші поета Іван Франко назвав перлинами української лірики. До таких  перлин належить і пісня «Стоїть гора високая».
 4) Одна з виконавиць цієї пісні - Квітка Цісик, талановита співачка. Народилася вона у Нью-Йорку, в сім’ї післявоєнних емігрантів із Західної України. І хоч була вона далеко за межами України,  проте  завжди лишалася українкою й тужила за своєю Батьківщиною. Все своє життя вона присвятила українській пісні.
2. Поясніть, як ви розумієте подані вислови (усно).

1)               Коротко скажи, що хочеш сказати: короткі промови легше сприйме душа і в пам’яті довше утримає (К.Горацій). 2). Кожен учитель повинен знати, що кожна винайдена метода є тільки щабель, на який треба стати для того, щоб іти далі (Л.М.Толстой). 3). Без знання методики предмета вчитель ризикує значною мірою знизити виховний вплив навчання своїм викладанням (П.Ф.Каптерєв).
2.                Прокоментуйте поданий вислів. Поясніть, як досягається образності за допомогою мовних засобів.
У школі має бути якнайбільше яскравих барвистих годин. І для того, щоб захопити дитину розповіддю (а діти дуже люблять розповідь), а для того треба не так багато: треба бути простим і щирим, самому відчувати й уникати пишних фраз (П.П.Блонський).
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
3.     Прочитайте текст у парах. Визначте рівень оволодіння мовленнєвою комунікацією.
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Тема 4 . Мовний етикет як необхідна одиниця культури мовлення.

І. Контрольні питання, що орієнтують на послідовне опрацювання теоретичного матеріалу й рівень його засвоєння

1. Етикет. Мовний етикет. Мовленнєвий етикет.
2. Мовленнєвий етикет, його специфіка.
3. Ввічливість – основа етикетного спілкування.
4. Учасники комунікативного процесу. Їх характеристика.
5. Стандартні етикетні ситуації.
6. Етикетна поведінка у спілкуванні.
Блок 2. Сконструйований конспект

1. Укладіть ментальну карту за текстом лекції
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Блок 3 Система дидактичних завдань для самопідготовки.
1.     Укладіть тематичний словник  «Мовленнєвий етикет»
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

2.     Розробіть мовленнєві ситуації на тему «Школа. Клас.»
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

3.     Виконайте аналіз бібліографічного покажчика статей журналу «Початкова школа» та «Дивослово» за останні 5 років

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

4.     Складіть пам’ятку «Етикетна поведінка у спілкуванні»
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

5.     Укладіть тези статей: Татаревич Г. Етикет і ментальність. Дивослово. 1998. № 3. С.18-19; Стельмахович М. Український мовленнєвий етикет Дивослово. 1998.  № 3. С. 20-21.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________








Комментариев нет:

Отправить комментарий