среда, 18 марта 2020 г.

Завдання для виконання студентам групи 41-ТО на весь період карантину (дивись теми нижче.)

Їх слід виконати після опрацювання теоретичних джерел за поданим планом і відобразити за схемою, поданою в 3-х темах, в окремих зошитах (підпис зошита ви отримаєте у старости групи або куратора). Зошити для перевірки здати до 03.04 2020.  Вправи для практичного виконання виділено червоним. Сітку в зошиті креслити не треба, писати як зазвичай після запису завдання. Після опрацювання матеріалів буде проведено контрольну роботу.



Тема 3. Сучасна літературна мова. Мовні норми.

Настановчо-мотиваційний міні-модуль

Опрацьовуючи тему, необхідно засвоїти основні положення концепцій мовної освіти в Україні, усвідомити значення цього курсу у формуванні професійної мовленнєвої компетенції майбутнього вчителя початкових класів.  Важливе значення для розуміння сучасних методичних підходів до організації роботи з формування професійної мовленнєвої компетенції знання з курсу «Сучасна українська мова» та «Українська мова за професійним спрямуванням» .

І. Контрольні питання, що орієнтують на послідовне опрацювання теоретичного матеріалу й рівень його засвоєння

1. Мова та мовлення в житті людини.
2. Природа і функції мови.
3. Види мовленнєвої діяльності.
4. Поняття національної та літературної мови. Найістотніші ознаки
літературної мови.
5. Форми існування мови та мовлення.
6. Усна та писемна форми літературної мови.
7. Норми української літературної мови.

ІІ. Сконструйований конспект
1.     Позначте спільні і відмінні ознаки мови і мовлення
Мова
Мовлення

















2.     Заповніть таблицю «Функції мови»





















3.     Види мовленнєвої діяльності:

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
4.     Визначте поняття  «Мова літературна» «Мова національна»

Мова літературна



Мова національна




5.      Форми існування мови та мовлення та їх характеристика







6.     Створіть ментальну карту «Норми української літературної мови» за допомогою фігур і фігурних знаків. Скористайтесь відомим вам матеріалом з курсу «Українська мова за професійним спрямуванням»
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Блок 3. Система дидактичних завдань для самопідготовки.
1.     Дайте відповідь на питання:
-         В чому полягає значення мови і мовлення в житті людини?
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2.      Поясніть (усно), як ви розумієте значення поданих висловів?
-         Доля української мови - то є водночас і доля української держави й нації (Ігор Лосєв).
-         Скільки української мовної території, стільки й української державності (Іван Заєць).
-         Людина, котра знає українські слова, ще не знає мови (Ольга Яремко).
-         Мова - це кров, що оббігає тіло нації. Виточи кров - умре нація (Юліан Дзерович).
-         Нації вмирають не від інфаркту, спочатку в них відбирають мову (Ліна Костенко).
3.     Напишіть твір, обравши за тему один із висловів.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

4.     Складіть  лінгвістичну казку, де витлумачується поняття «Мова і мовлення»
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________


5.     Яке значення має виучувана тема щодо формування готовності до професійної діяльності педагога?
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________


6.     Як взаємозв’язані курси «Основи культури і техніки мовлення»  і «Сучасна українська літературна мова»? «Українська мова за професійним спрямуванням»?
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

7.     Чим зумовлена необхідність засвоєння знань з даної теми?
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

8.     Створіть анотацію до статті Симоненко Т. Формування національно мовної особистості (Дивослово. 2002. №1. С.30-40).
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

9.     Виконайте письмово наступні завдання
1.      Розставте наголос у запропонованих словах.
Вимова, запитання, завдання, загадка, вірші, новий, нести, пишу, везла, листи, заголовок, діалог, випадок, вимога, довести, лапки, корисний, різновид, п`ятдесяти, одинадцять, ненавидіти, привезли, довести, донести, заочі, напровесні, старанний, наспіх, насухо, неабиякий, добридень, подруга, приятелька, новий, помилка, несемо, вела, кілометр, каталог, перука, філірувати, манікюр, клієнт, зачісувати.
- Як перевірити, якщо є сумнів, наголошування слів та їхніх форм ?
2.      Уведіть подані слова у речення попарно.
Нікого (немає кого) – нікого (жодної людини).
Заклад (установа) – заклад (парі).
Вигода(користь) – вигода (зручність).
Замок (на дверях) – замок (споруда).
Атлас (зібрання карт) – атлас (блискуча тканина).
3.      Поясніть значення слів – паронімів.
Афект – ефект.
Талан  – талант.
Адрес – адреса.
Група – трупа.
Кампанія – компанія.
Сердечний – сердешний.
Вдача – удача.
Статус – статут
Посмішка – усмішка.
Чудесний – чудний.
Допускати – припускати.
Авторитарний – авторитетний.
4.      До слова–кальки доберіть слово–норму.
Норма        Калька
Постачальник     Трьохденний
Брати участь       Поставщик
Триденний   Виписка з протоколу
Брати до уваги   Співпадати
Витяг з протоколу       Приймати участь
Збігатися   Підписуватися на газети
Передплачувати Приймати до уваги
5.      Підберіть до слова-суржика слово–норму.
Суржик      Норма
Прачечна   Вечірка
Вечоринка Пральня
Парик        Останній
Послідній  Перука
Слідуючий Образитися
Обідитися  Наступний
Столова     Їдальня

6.      Знайдіть помилку у словосполученні. Визначте тип помилки.
Терміново подзвонити
Завдати удару , приймати участь, дав вірну відповідь, перевертати сторінки, давати запитання,  піднести квіти,  виключна роль, багато статтів, відігравати значення, оформляти підписку, підвищувати кількість.
8. Прочитати скоромовки, правильно вимовляючи звуки.
1. Хитру сороку спіймати морока. 2. Ворона проворонила вороненя. 3. Ґедзик ґвалт гукає ґаву, кличе ґаву на галяву.4. Ґава виглянула з ґанку, гукає ґедзя на галявку. 5. Щедрик, щедрик, щедрівочка, щедрим людям щирі словечка. 6. Бджілка з джмеликом дзижчать, дитинчат дзижчати вчать. 7. Кружляло, дзижчало, петляло, пищало. Летіло, дзвеніло, гуділо, бриніло. 8. Сіло, вмостилось. Трісь! Десь поділось.


Тема 4. Стильова диференціація сучасної української літературної мови.

Настановчо-мотиваційний міні-модуль

Засвоєння цієї теми передбачає звернення до теоретичних відомостей з лексикології і фразеології сучасної української мови. Необхідно повторити відомості про лексичні шари лексики української мови, їх стилістичну диференціацію, пригадати класифікації фразеологізмів, зокрема стилістичні.

І. Контрольні питання, що орієнтують на послідовне опрацювання теоретичного матеріалу й рівень його засвоєння

1. Поняття «стиль мовлення».
2. Характеристика основних функціональних стилів сучасної української
літературної мови:
а) розмовний стиль;
б) художній стиль;
в) науковий стиль;
г) офіційно-діловий стиль;
ґ) публіцистичний стиль;
д) епістолярний і конфесійний стилі.
3. Поняття індивідуального стилю мовлення


Блок 2. Сконструйований конспект
1.     Стиль мовлення – це
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2.     Занесіть до таблиці основні характерні особливості кожного зі стилів:
Стиль мовлення
Ознаки, властиві даному стилю
розмовний стиль;



б) художній стиль;





в) науковий стиль;



г) офіційно-діловий стиль;




3.     Індивідуальний стиль мовлення та його особливості:
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Блок 3 Система дидактичних завдань для самопідготовки.
1.     Ознайомившись із матеріалами «Національної доктрини розвитку освіти в Україні у ХХІ столітті», скажіть, у чому полягає значення функціонально-стилістичного підходу в засвоєнні знань з рідної мови на різних етапах мовної освіти.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

2.     Назвіть шляхи подолання діалектизмів, жаргонізмів та росіянізмів у власному мовленні
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

3.     Обравши одне з шведських прислів’їв, напишіть твір-мініатюру.

 Поганих слів немає – є тільки погані думки, висловлені ними. 2. Краще пучка розуму, ніж віз науки. 3. Учені дурні - найдурніші. 4. Хто будує собі дім чужою кривдою, той збирає каміння на власну могилу. 5. Хто сипле тільки гарні слова, сипле їх порожньою ложкою (Шведські прислів’я та приказки).
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

4.     Познайомтесь з тлумачним словником, словниками синонімів антонімів, фразеологізмів, іншомовних слів. Запишіть анотації до них.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

5.     Якими засобами наочності ви користуєтесь для збагачення свого професійного мовлення?
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________


6.     Розробіть кілька словникових вправ, дайте методичні коментарі щодо їх використання у різних стилях мовлення.
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 Тема 7 . Мовний етикет як необхідна одиниця культури мовлення.

Блок 1. Запитання і завдання до теми:

1. Етикет. Мовний етикет. Мовленнєвий етикет.
2. Мовленнєвий етикет, його специфіка.
3. Ввічливість – основа етикетного спілкування.
4. Учасники комунікативного процесу. Їх характеристика.
5. Стандартні етикетні ситуації.
6. Етикетна поведінка у спілкуванні.
Блок 2. Сконструйований конспект

Блок 3 Система дидактичних завдань для самопідготовки.
1.     Укладання тематичного словника  «Мовленнєвий етикет»
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________




2.     Складання пам’ятки «Етикетна поведінка у спілкуванні»
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________


3.     Укладіть тези статей: Татаревич Г. Етикет і ментальність. Дивослово. 1998. № 3.  С. 18-19;  Стельмахович М. Український мовленнєвий етикет  Дивослово. 1998.  № 3.  С. 20-21.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________



Блок 4. Рекомендовані джерела інформації:
ІІ. Список основної літератури

2.      Волкотруб Г.І. Практична стилістика української мови.- К., 1998.
3.      Мельничайко В.Я. Робота з граматичними синонімами на уроках української мови в 4-8 класах.- К., 1975.
4.      Пентилюк М.І.Робота з стилістики в 4-6 класах.- К.,1984

ІІІ. Література для поглибленого вивчення

1.      Коваль А.П. Практична стилістика української мови.- К., 1960.
2. Пономарів О. Культура слова. Мовностилістичні поради.- К., 1999.


1.      Бабич Н.Д. Основи культури мовлення. - Львів, 1990.
2.      Гладіна Г.І., Сеніна В.К. Питання мовленнєвої культури та стилістики.- К., 1997.
5.      Дорошенко С.І. Основи культури і техніки усного мовлення. - Харків, 1997.
6.      Марченко А.М. Робота з лексичними синонімами на уроках української мови.- К., 1981.
7.      Пентилюк М.І. Культура мови і стилістика.- К., 1994.
10.    Пономарів О. Культура слова. Мовностилістичні поради.- К., 1999.
        





Комментариев нет:

Отправить комментарий